Tietotekniikkatuki
Tietotekniikan opastusta ja vertaistukea senioreiden ehdoilla!
DIGIOSAAMINEN ON KANSALAISTAITO !
Lämpiö.fi aloittaa vuoden vaihteen jälkeen lähinnä senioreille suunnatun palvelun, jossa voi tutustua kuttuuritapahtumiin ja paikallisiin muhinkin rientoihin! Siellä on myös virtuaalinen nettikahvila, johon voi koontua tuttujen tai myös uusien henkilöiden kanssa keskustelemaan tarvitsematta lähteä kotoa.
Digitukikesällä 2023
Suositus järjästys:
Seniorien oma digitukisivu KSS ry - Tietotekniikkatuki
Kauniaisten kaupungin digituki sivut! Granin digituki - Kauniainen
Ruotsinkielisten seniorien GSP’n sivut Aktuellt - GSP Grankulla svenska pensionärer (spfpension.fi)
Minut tavoittaa lähes aina. Lähetä sähköpostia, tekstivistejä tai soita!
Erkki Ylitalo erkki@ylitalot.net 0405066079
Kauniaisten kirjasto tarjoaa henkilökohtaista digitukea kesälläkin ilman ajanvarausta!
Kysy onko Julian paikalla, häneltä voi varata ajan tai jos hänelle sopii saat apua heti!
Helpoissa asioissa pystyvät muu henkilökunta auttamaan!
Granin Lähiavun Olohuone on taas avattu monen vuoden tauon jälkeen nyt Apollo-sairaalan tiloissa Palokunnantie 7’ssä, noin 100 metriä pohjoiseen Villa Bredasta.
Olohuone on avoinna maanantaisin klo 13-15, seuraavat kerrat 29.5, 5.6, 12.6 ja 19.6. Sen jälkeen taas elokuussa, josta ilmoitetaan myöhemmin.
Tarjolla on kahvia ja käsin tehtyjä lämpimiä pullia sekä tietysti digitukea senioreilla!
Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-ryhmä on saanut 3 vuoden rahoituksen Stea’lta valtakunnallisen etäopastuksen järjästämiseen. Lisätietoa löytyy täältä: https://www.etaopastus.fi
Tässä vaiheessa kannatta ensisijassa pyytää apua täyttämällä lomake, joka on tuon linkin avaaman sivun alareunassa. Muista klikata lopuksi Lähetä
Käytössä on myös puhelinnumero 044 700 7101, mutta se on käytössä vain maanataisin ja torstaisin klo 10-12.
Heillä on myös kartta, johon on merkitty kaikki Suomen opastuspaikat, josta voi katsoa ”mökkipaikkakunnan tilannetta.Seniorien digiopastukset kartalla — SeniorSurf
Enter ry’n perinteiset kesäopastukset jatkuvat Kampin palvelukeskuksessa Salomonkatu 21 Helsingissä tiistaisin klo 10-12 kesäkuussa 6.6, 13.6 ja 20.6 sekä elokuussa 15.8, 22.8 ja 29.8! Opastukseen ei tarvita ajanvarausta ja laitteina voi kännykkä, tabletti tai tietokone!
Nämä opastukset ovat tarkoitettu kaikille senioreille. Ne ovat henkilökohtaisia ja ilmaisia!
Maksullista opastusta on myös saatavilla erilaisina ”GURU” -palveluina ainakin Elisalta, DNA’lta ja Telialta
Uuden laitteen ostotilanteessa:
· Mikä olisi uuden laitteen käyttötarve? Mitä laitteella tekisit?
· Mitä laitteita jo omistat? Tee lista, jossa on mukana myös oheislaitteet, koska on tärkeää miettiä ostotilanteessa myös sitä, miten laitteet kytketään toisiinsa.
· Mitä laitteita olet ennen omistanut? Haluatko pitäytyä samassa merkissä ja käyttöjärjestelmässä?
· Ostotilanteessa uskalla kyseenalaistaa ja kysyä itseäsi mietityttävät seikat. Varmista myös se, mistä asioista loppulasku koostuu.
· Tutustu laitteiden palautusoikeuteen. Usein kivijalkakaupasta ostaessa palautusoikeutta ei ole. Netistä ja puhelinmyynnistä ostettaessa palautusoikeus on vähintään 14vrk, mikäli tuote on myyntikelpoinen. Palautusoikeuden tarkat määritelmät ovat kauppakohtaiset eli tarkistathan ne.
Uuden liittymän ostotilanteessa:
· Tutustu etukäteen omaan operaattorilaskuusi: tiedätkö kaikkien nykyisten liittymien käyttötarkoituksen ja mihin laitteeseen ne kytkeytyvät?
· Mitä varten tarvitset uutta liittymää? Missä kaikkialla laitteita käytät kodin lisäksi? Onko taloudessa useampia henkilöitä, jotka käyttävät nettiliittymiä?
· Onko sinulla erikseen kodissa kiinteä laajakaista/ valokuitu, jota maksat esimerkiksi vastikkeessa? Jos on, et välttämättä tarvitse jokaiseen laitteeseen omaa nettiliittymää vaan voit käyttää kodissasi olevaa nettiä langattomasti. Mikäli tarvitset laitteita paljon kodin ulkopuolella, esim. mökillä niin tämä vaikuttaa liittymätarpeisiin.
· Ostotilanteessä pyydä myyjää vielä selvittämään kanssasi nykyiset liittymäsi, eli mitä liittymää käytät missäkin laitteessa.
· Peruskäyttäjälle riittää älykännykään 4G-liittymä ja 10M, jos yhteyttä ei jaeta useampaan laitteeseen.
Ennen kaikkia ostotilanteita:
· Tule juttelemaan kanssani tai Enterin opastukseen https://www.entersenior.fi/opastus/ laite-ja liittymätarpeistasi, tehdään yhdessä ostoslista!
· Lue Enterin opastajien vinkit:
o Seniorin opas älypuhelimen, tabletin ja tietokoneen hankintaan
Tukitoiminta perustuu vapaaehtoiseen toimintaan perustuen Enter ry'n toimintamalliin.
Palvelutasosopimuksen sijasta annan palvelutasolupauksen "Best Effort" eli teen parhaani kokemukseeni luottaen.
Vaitiolosopimus kuuluu luonnollisesti tähän toimintaan erityisesti verkkopankin ja sähköpostin opastuksessa.
Tyyppillisiä toimenpiteitä ovat esimerkiksi tieturvan ja käyttöjärjästelmän päivitysten tarkistus, varmuuskopionti ja ongelmien ratkaisua.
Työlle ei annetta "takuuta" ja esimerkiksi tietokoneen "laitevikoja" ei korjata.
Opastus on maksutonta ja henkilökohtaista lähtien Sinun tarpeistasi.
Digi-asioiden opiskeluun on paljon itseopiskelumateriaalia ja uutta tulee monien järjästöjen, yhtiöiden ja henkilöiden toimesta!
Tässä muutama linkki:
Digitaitoja senioreille 2020 | Opetusalan Seniorijärjestö OSJ ry
Onko Teille jäänyt vanha tietokone, jolle ei ole enää käyttöä?
Pakolaisavussa olisi käyttöä sellaiselle. Vanhaan koneseenkin saadaan uutta elämää asentamalla siihen Linux, samalla kaikki siinä olevat vanhat tiedot tulevat taatusti poistetuksi!
Ota yhteyttä:Erkki Ylitalo
0405066079